Olen tässä miettinyt lasten siis oppilaiden halua käydä koulua. Mikä merkitys on koulumotivaatiolla heikon oppilaan kohdalla.Fiksut mennä porskuttavat opettajasta huolimatta ja menestyvät. Samaan porukkaan mahtuu älykkäitä jotka eivät saa mitään aikaiseksi. Omista oppilaistani olen huomannut sen että kun ryhmä toimii hyvin ja lapset kokevat velvollisuudekseen tehdä töitä heikotkin pysyvät ja haluavat pysyä mukana. Jopa sellaiset joiden testitulokset edellyttäisivät pienryhmään siirtämistä pärjäävät  ryhmässä joka on motivoitunut.  Putoajina ovat sellaiset oppilaat joiden kotitilanne on jotenkin järkkynyt.Kotiin open pitkä käsi ei yllä.Toisin sanoen heikkokin oppilas pärjää jos koti tukee. En tiedä miten sitten kun mennään seiskalle miten tilanne muuttuu. Ei ole kokemusta.

Pisatutkimus saa suomalaisista menestyneitä vaikka kouluviihtyvyys mittaukset kertovat väsyneistä ja tympääntyneistä teineistä. Kokonaisuudessa järjestelmä työntää väkeä tehokkaasti putkeen jonka toisesta päästä tulee A-luokan makkaraa.